Karpuzun Faydaları Nelerdir?

Karpuz, yaz mevsiminde tüketilen ve içerisinde su oranı oldukça fazla olan bir meyvedir. Hem yazın bunaltıcı sıcaklarında serinletici ve rahatlatıcı özelliğinin bulunması sebebiyle hem de lezzetiyle oldukça fazla tüketilmektedir. Ayrıca, karpuz içeriğinde bulunan birçok yararlı besin maddesi ile oldukça şifalı ve tüketilmesi gereken bir meyvedir. Karpuzun içeriğinde bulunan maddeler karpuz tüketimi ile beraber vücuda girerek tepeden tırnağa vücudun bütün organlarına ve yapılarına faydası bulunmaktadır. Karpuz, vitamin, mineraller ve A vitamini yönünden oldukça zengin bir gıdadır. Dolayısıyla A vitamininin göz sağlığı ve bağışıklık sistemi için oldukça faydalı olduğu göz önünde bulundurulunca, karpuzun da bu alanlarda ne kadar faydalı olduğu ortaya çıkmaktadır. Gelelim, karpuzun diğer faydalarına…

Karpuzun Faydaları Nelerdir?

Karpuz, içerisinde yüksek oranda su bulundurur.

  • Karpuz içeriğinde bulunan vitamin ve mineraller sayesinde sağlık açısından pek çok alanda faydası olan bir meyvedir. Karpuz, bağışıklık sisteminden kansere kadar birçok hastalığa iyi gelir. Bunun dışında da pek çok faydası bulunmaktadır.
  • Karpuzun içerisinde fazla miktarda likopen bulunur ve bu da vücuttaki kalp ve damar sağlığı için oldukça faydalı olmakla beraber kemik sağlığını koruma konusunda da önemli bir göreve sahiptir. Ayrıca likopen maddesi kan basıncını düzenleyici etkisi olması sebebiyle kalp sağlığını korur ve tansiyon riskini azaltır.  Beslenme konusunda likopen içerikli gıdalar tüketmeye özen gösteren kişilerin kemik yapıları daha güçlü ve sağlıklıdır. Ayrıca kemik sağlığını güçlendiren likopenin dışında karpuzun içeriğinde kalsiyum da  fazla miktarda bulunmaktadır.
  • Karpuzun içeriğinde sitrulin bulunması yağ hücrelerinde yağ birikmesini azaltır. Ayrıca bu madde, böbrek tarafından arjinine dönüştürülebilen bir aminoasittir. Bu özellikleri ve etkileri sayesinde karpuz diyetlerde oldukça kullanılır. Yağ yakımına yardımcı olması sebebi ile sağlıklı kilo vermek için kullanılmaktadır. Karpuzun faydalarından biri de böbreklerin çalışmasını kolaylaştırıp deforme olmasını önlemesidir.
  • Karpuz içerisinde fenolik bileşikler oldukça fazladır. Dolayısıyla vücuttaki serbest radikallerin nötrlenmesini sağlar. Bu da karpuzun antioksidan özelliğine sahip olmasını sağlar.  Dolayısıyla, vücuttaki bakterilerin ve zararlı maddeleri dışarı atılmasını sağlayıcı özelliği bulunmaktadır.
  • Karpuz içeriğinde fazla miktarda su bulundurması ve sindirim sistemine faydalı besin maddelerinin bulunması sebebiyle oldukça etkili bir idrar söktürücüdür. Ancak idrar söktürürken böbrekleri zorlayıcı herhangi bir etki oluşturmaz.
  • Ayrıca karpuz, göz sağlığı üzerinde de oldukça olumlu etki yapmaktadır. Çünkü içeriğinde bulunan maddeler retina pigmentlerinin üretilmesini sağlar Ayrıca yaşın ilerlemesine bağlı olarak gelişen makula dejenerasyonu oluşumunu engeller. Karpuzun içerisinde yüksek miktarda betakaroten olduğundan dolayı gece körlüğü hastalığının riskini azaltmaktadır.
  • Ayrıcakarpuzun içerisinde C vitamini de oldukça yüksek oranda bulunmaktadır. C vitamini de bilindiği üzere bağışıklık sisteminin güçlü olması için her gün yeterli miktarda tüketilmesi gereken bir vitamindir. Dolayısıyla karpuz tüketilmesi, bağışıklık sisteminin güçlenmesini sağlar.
  • Karpuzun faydalarından biri de astım hastalığına yakalanma riskini azaltmasıdır. Astım hastalarında da astım krizlerinin şiddetini hafifletir.
  • Karpuz sindirim sisteminde de oldukça faydalı bir meyvedir.
  • Ayrıca kas ağrılarına ve uykusuzluğa karşı etkili olması da karpuzun faydaları arasındadır.
  • Cilt sağlığına olumlu etkileri oldukça fazla olan karpuz antioksidan olmaması sebebi ile de kansere karşı koruyucu görevdedir.

Karpuzun Zararları Nelerdir?

Karpuzun aşırı tüketilmesi ile beraber ortaya çıkan bazı olumsuz durumlar karpuzun zararları olarak incelenmektedir. Karpuzun fazla tüketilmesinde karşılaşılacak  durumlar;

  • Sindirim sistemi ile alakalı olarak  hazımsızlık ve buna bağlı olarak şişkinliğe sebep olabilir.
  • Ayrıca gaz birikimi ve mide bulantısı gibi durumlarda ortaya çıkabilir.
  • Potasyum oranı kanında yüksek olan kişilerde karpuz tüketimi potasyum oranını daha da fazla arttıracağından kas ile ilgili problem yaşayabilirler.

Karpuzun Besin Değerleri Nelerdir?

Karpuz, A vitamini, C vitamini ve potasyum bakımından zengindir.

Leave a Reply